Gorinchem by Night

Al een tijdje was ik aan het kijken naar een nieuwe lens ter uitbreiding naast mijn bestaande kit lens, de 18-105mm van Nikon. Onlangs op mijn verjaardag werd ik verblijd met de Nikkor 35mm F1.8G DX. Ter test meteen maar een lastige klus gekozen door te gaan fotograferen met weinig/geen licht. Toch weer meer over de camera, een Nikon D3000, te weten gekomen in deze lastige omstandigheden maar er zijn toch wel een aantal aardige plaatjes uitgekomen denk ik.

Net de zon gemist...


De reden om voor een  35mm prime lens te gaan is onder andere om mezelf wat meer te dwingen om na te denken over de foto's die ik maak. Zoomen met je voeten en objecten anders bekijken :) Daarnaast is lichtsterkte en het diafragma een belangrijk aspect en de 35mm lens heeft een max diafragma van 1.8 waar ik ook wat meer mee wil experimenteren. Zie onder het verschil tussen bijv. 1.8 en 7.1.

F1.8, 35mm

F7.1, 35mm

Maar goed, over naar de avondwandeling in Gorinchem :) Gorinchem is een leuke stad in Zuid-Holland en heeft wat mooie locaties aan de Linge en de Boven Merwede. Helaas liet het schema het niet helemaal toe om hier in de golden hours te zijn dus helaas wel de laatste zonnestralen gemist van een ondergaande zon maar dat mocht de pret niet drukken. Reden om in ieder geval nog een keer op pad te gaan!


Omdat we met een statief in de weer waren was er al snel besloten om gewoon op ISO 100 te gaan schieten en zo hopelijk de ruis in de foto's tot een minimum te beperken. Na de eerste paar foto's kwam ik er echter achter dat een auto-ISO stand mijn handmatige ingave van ISO 100 aan de kant had geschoven en de ISO waarde dus aardig omhoog had geschroefd waardoor ik foto's met te veel ruis kreeg. Eenmaal aangepast ging het een stuk beter.


Er valt ongetwijfeld nog een hoop te leren als het aankomt op fotografie in deze omstandigheden maar  al doende leert men. Al met al ben ik niet geheel ontevreden over een aantal van de foto's al had ik wel het idee dat mijn vorige camera, de Canon 350D, beter om gaat met situaties met weinig licht. Wellicht dat Thomas nog een aanvulling kan doen op dit blog met zijn foto's ter vergelijking. Wellicht heeft het te maken met het type sensor wat in de camera's gebruikt wordt maar daar ga ik me nog wel eens in verdiepen. 


De haven van Gorinchem ligt er zo vroeg in het jaar nog leeg en verlaten bij en dat kwam eigenlijk best wel gunstig uit. Op deze manier komt voor mijn gevoel de weerspiegeling op het water ook veel beter tot zijn recht dan wanneer het vol ligt met boten. 


Voor onderstaande foto had ik graag ook iets met HDR gedaan maar helaas heb ik daar niet de opnames voor gemaakt. Wel in RAW geschoten dus ik ga nog wel proberen om de belichting handmatig aan te passen om vervolgens de 3 varianten op te slaan en er een HDR van te maken. Benieuwd wat dat voor effect gaat geven. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Chateau Miranda

Een dagje in "Spookstad" Doel