Een dagje in "Spookstad" Doel

Spookstad Doel... Een hoop over gehoord, een hoop over gelezen. Wat eens een slaperig dorpje geweest moet zijn is in de loop der jaren vervallen tot een "Spookstad" omdat de haven van Antwerpen een plekje zocht om uit te breiden. Daarnaast ligt het ook nog eens gezellig onder de rook van de kerncentrale.. Klinkt als een top locatie! Er zijn echter nog wat mensen die zich dapper verzetten en hun huis vooralsnog niet verkopen. De rest is leeg, vervallen en dicht getimmerd.


Stop... Politie...
Wat als een mooie dag begon veranderde in no-time in een hele hoop frustratie. De navigatie stuurde ons een kant op die was afgesloten dus we moesten draaien. Nog maar net gedraaid hoor ik achter me sirenes.. Hmmm... Ik stop, doe m'n raampje open en meneer de agent vraagt me te volgen omdat ik over een witte streep was gereden. (leeg industrieterrein, weg afgesloten dus ik kon geen kant op en moest wel draaien) Meneer de agent was niet onder de indruk van mijn betoog en ik moest volgen richting het bureau een paar honderd meter verderop.

Daar aangekomen was hij de balans al snel aan het opmaken en liep de rekening tegen de €250,-... Hij liep vervolgens even weg dus ben ik buiten maar even af gaan koelen en heb ik er diverse oerkreten uit gegooid. Eenmaal weer binnen kon ik niet pinnen daar op het bureau dus we zouden wel even naar een pinautomaat rijden. Weer liep de agent even weg om een aantal minuten later met de melding te komen dat hij me toch geen boete zou geven als ik nog wel even de verzekeringspapieren (deze was ik vergeten) zou doormailen.... Pfffttt.. Hij had in ieder geval zijn lolletje weer gehad op deze zonnige zondagmiddag. Omdat de navigatie het even niet meer snapte deze (nu ineens best schappelijke man) om de weg gevraagd en hij begon uitgebreid te vertellen hoe we het beste in Doel konden komen. Snel de auto in dan maar en door!!


Verbazing
In Doel aangekomen leek het bijna alsof we ergens een verkeerde afslag hadden genomen. Wat eens een rustig dorpje geweest moet zijn en ondertussen zou zijn vervallen in een spookstad, is nu één grote toeristische attractie. Bij de molen was het druk met families die daar lekker kwamen eten. Bij het café was het druk met motorrijders en de rest van het dorp liep vol met families welke hun netjes aangeklede kinderen zo vaak mogelijk op de foto wilden zetten. Daarnaast waren er ook nog een hoop stoere gasten die met hun auto te hard door de niet zo lege straten wilden scheuren... Aparte ervaring tot nu toe..


Na bij de molen even een bakje koffie te hebben gedronken zijn we maar eens op onderzoek uit gegaan. Tussen alle ouders met poserende kinderen door manoeuvrerend hebben we toch nog wel een paar toffe dingen kunnen zien. 




Een stad in verval
Het is met name de graffiti op de huizen die in sommige gevallen best de moeite waard is. De graffiti is hoofzakelijk afkomstig van de Gentse graffiti artiesten Bue, Roa en Resto en is door de hele stad terug te vinden. Verder is de stad langzaam aan het afbrokkelen en heeft er links en rechts al behoorlijk wat vandalisme plaatsgevonden. Maar dat lijkt me ook bijna niet tegen te gaan in een stad als deze, al moet ik zeggen dat de bewoners die er nog zijn hun uiterste best doen om de bezoekers in het gareel te houden. 



Ondanks dat het niet helemaal was wat ik er van had verwacht ben ik nog redelijk tevreden met een aantal van de foto's. Met name de kapotte benzinepomp die ergens om een hoekje weg stond te rotten vind ik persoonlijk een toffe foto geworden. 











Help!
Deze laatste foto is afkomstig van één van de bewoonde huizen waar de bewoonster schijnbaar iets heeft met teddyberen. Haar hele huis staat er vol mee. Deze 2 exemplaren zagen het schijnbaar niet meer zitten en proberen met vereende krachten het huis (en Doel?) te ontvluchten. 


Doel is een dorp wat bijna aanvoelt als het dorpje van Asterix en Obelix welke dapper weerstand bood tegen de invasie van de Romeinen. Doel, het dorp wat dapper weerstand blijft bieden tegen de naderende uitbreiding van de Antwerpse haven. 

Tevergeefs? De tijd zal het leren... 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Chateau Miranda

Gorinchem by Night